Translate

tisdag 23 juni 2020

Istället för segling II

Fantastiska Torneträsk

Sen fortsatte vi kusten upp till Piteå havsbad, Kalix och till slut nådde vi Haparanda. Längre österut kunde vi inte åka då vi inte blev insläppta i Finland. På vägen fiskade vi i Kalixälven men lyckades inte få något annat än abborre och gädda. Efter Haparanda stannade vi nu för laxfiske i den berömda Kukkolaforsen. Här skulle det inte finnas någon gädda men båtmeken hann knappt kasta i sitt drag förrän gäddan högg på kroken. För tidigt för laxen sa de lokala fiskarna.

Dock inte för tidigt för älvflugorna och myggen som nu invaderade oss. Här firade vi midsommar tillsammans med dem som ända sällskap. Efter midsommar åkte vi vidare norrut längs den svenska gränsen och vi passerade nu polcirkeln och det blev midnattssol. Nu var det sol dygnets alla timmar.

Så kom vi äntligen till Kiruna. Hit har jag alltid velat åka och lära om gruvan och staden som ska flyttas av LKAB. Här cyklade vi till den nya stadsdelen där endast stadshuset stod klart. Vi besökte kyrkan som ska monteras ned och flyttas till den nya staden. Ett imponerande projekt! Ett beundransvärt folk som lever i detta ljus på sommaren och mörker på vintern.
Hit kom vi tillbaka igen efter besöket vid Riksgränsen. Där kom vi heller inte längre då vi svenskar inte var välkomna till Norge.

Det vackraste vi upplevt på resan var dagen vi åkte mot Björkliden och Riksgränsen då vi passerade Torneträsk som låg spegelblank och fjällen speglade sig i vattnet (bilden överst i inlägget). Nu blev det lite vandring i Björkliden och Abisko. Dock var det begränsat då det var för mycket snö och allt var stängt. Nu surnade båtmeken till och bestämde att vi skulle vandra på Kebnekaise istället.