Translate

fredag 4 september 2020

Cartagena - Ibiza (ES) 160 Nm

Ibiza i sikte

En fin kväll i väntan på riggare
Justeringen av backstagen i Cartagena blev en flopp. De riggare som kom till båten för att ta av backstagen tog istället med sig vantskruven och lovade komma tillbaka med en lösning på problemet med för långa backstag, senare i veckan. Båtmeken förstod aldrig riktigt varför och efter en sömnlös natt tog han en taxi till verkstaden och hämtade vantskruven och tackade för sig!

”Bärsele” till jollemotorn
Vi som hade åkt till Cartagena just för detta! Vi var här förra året och vi tyckte då att det är för mycket av en industrihamn här. Jag fick dock lite tid vid symaskinen där jag konstruerade och sydde en ”bärsele” till utombordaren som behövs när den ska lyftas i den nya liften. Det fick bli bunkring, en cykeltur och lite bad också.

Båtmeken testar ”nya” jollemotorn
Vi fortsatte sedan till Torrevieja. Där var vi också förra året och vi känner båda två att vi längtar efter nya äventyr och platser. Hit gick vi med motor och vi ankrade i viken för att vänta på ”rätt seglingsvindar” mot Calpe och sedan Ibiza. Nu var det dags att pumpa upp jollen och ta en tur med den ”nya” jollemotorn.  En begagnad 9,9 Hk som skulle göra att jollen planade med oss båda i. Ja det gjorde den och båtmeken var äntligen nöjd.

Calpe-klippan
När vi väntat i två dagar började vi inse av väderrapporten att om vi inte åker nu blir vi kvar i minst en vecka. Så det var bara att starta motorn och tugga på i dyning och motvind mot Calpe. Bättre dagar kan man ha i paradiset. Dagens höjdpunkt var incheckningen på hamnkontoret som gick som smör i solsken när vi sa att vi varit där förut och redan fanns i deras dator.

Mot Ibiza
Tidigt i morse startade vi mot Ibiza. Med fulla segel och med siktet inställt på San Antonio. Det blev en riktigt fin dag om man jämför med gårdagen. Nu har vi åkt på ganska rejält senaste dagarna men vi tänker fortsätta vidare imorgon till Mallorca innan Mistral-vinden börjar härja. Nu ska vi bara sova först.