Translate

onsdag 9 september 2020

Ibiza- Mallorca (ES) 62 Nm

 Soluppgång

Delfiner i sikte
Vi gick upp i mörkret vid kl 5 och åt frukost sedan gav vi oss iväg från Ibiza. Lite svårt i mörkret med alla vattenskotrar på boj gjorde att jag fick sitta med ficklampa och lysa framför båten. Oavsett vad jag skriker ska backen i sa jag till båtmeken. Rätt som det var skrek några fiskmåsar och båtmeken bromsade! Solen gick upp vid kl 7. Igår sa jag till båtmeken att det var konstigt att vi inte sett några delfiner ännu. När solen kommit upp dök de plötsligt upp framför båten.

Ostgratinerade nachos med kyckling
När vi kom fram till Port Andtraix på Mallorca möttes vi av samma marinaros som förra året och han kom ihåg båtmekens namn. Vi fick en svajboj tilldelad. Dags att lägga i jollen igen för att ta oss iland. Sen fick vi en fin solig eftermiddag i Andtraix med bad, god mat och dryck på seglingsklubben, Club De Vela.

Efter och före puts
Nästa morgon när vi vaknade åskade och regnade och det blev en heldag med regn och åska. Första gången det regnat sedan vi kom till Spanien i år. Det blev att jobba lite inne ombord. Jag putsade all mässing och båtmeken fixade med vattenpumpen till luftkonditioneringen som bråkade.

Åskoväder
Nu när det regnat upptäckte vi också att det läckte in vatten vid nya genomföringen på deck för kabeln till nya solcellerna. Nu blev det mer jobb för båtmeken! Nästa morgon var det sol igen. Nu dock en annan luft på ca 25-30 grader mot tidigare 30-35 grader. Skönt! Nu latar vi oss ett par dagar och väntar på nya vindar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar