Translate

torsdag 8 april 2021

Säsongstart i Alghero - Sardinien (IT)

Utsikt över hamnen i Alghero


Nöjd båtmek
Så var det då dags att starta båtsäsongen igen trots rådande Coronapandemi. Båtmeken har varit lite orolig för S/Y Maron då det var första gången hon låg i vattnet under vinterhalvåret. Så strax innan påsk for han ensam ner till båten på Sardinien. Med ett reseintyg om nytaget negativt antigentest för Covid gick det bra att resa till Italien. Allt var bra med S/Y Maron efter vintern och båtmeken var nu lugn och nöjd.

Rinnande färskt dricksvatten
Båtmeken hade ju förstås en hel del att fixa med innan det var dags för mig att komma ner till båten. Förra året tröttnade vi på alla plastflaskor med köpvatten så nu har båtmeken monterat ett filter på en ny vattenkran som gör att vi kan dricka det vatten vi tankar i hamnarna. En del kabeldragning var ju aktuellt även i år där hela båten ska vändas ut och in. Skönt att slippa för min del!

Hel gris i köttdisken
Båtmeken stod ju nu även för hushållningen och det blev gärna salccicca i tomatsås varenda dag. Inga ägg här i påsk! I mataffären fanns annars hel gris att köpa. Till påsk stängdes alla restauranger och caféer på Sardinien och de kommer att ha stängt hela april.

Vårkväll i Alghero
Efter påsk var det dags för mig att komma ner till båten. Efter ett negativt antgentest, 2 elektroniska självförsäkran och 2 pappersförsäkran, om att jag var frisk, så togs till slut tempen som var under 37, 5, släpptes även jag in i Italien. Så härligt!  Sol, klarblå himmel och ca 15-20 grader varmt. Nu är vårrustningen igång på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar