Translate

Syros - Mykonos, Kykladerna (GR) 30 Nm

Vespautflykt på Syros

Staden Ermoupolis
Vi fick tag i en vespa i hamnen i Finikas och gav oss iväg över bergen mot staten Ermoupolis, på västsidan, som hade en del sevärdigheter enligt kalimera.se som jag brukar läsa. Den webbsidan kan jag rekommendera. Där fanns också uthyrarens huvudbutik och båtmeken behövde en större hjälm än den som han hade fått.

En av gränderna i Ermoupolis
Vi började med att tvätta all tvätt vi samlat på oss i en "laundry" i staden. Sen var det dags för lunch. Vi parkerade vespan vid Stadshuset och det vackra Miaoulitorget. Från torget mynnade en mängd små gränder ut sig fulla med affärer. tavernor, kaféer och ouzerior. Vi gick in en av de mysiga gränderna till en taverna och åt lunch.

Church of the restruction of the Lord
Sen åkte vi vidare uppför till den vackra katedralen "Church of the restruction of the Lord" och den vackra byn Ano Syros som låg på höjden. Här var vinden väldigt kraftig och vi fick gå in en i taget i kyrkan då den andre var tvungen att passa vespan som höll på att blåsa omkull!

Utsikt över havet
Vi tog sedan kustvägen tillbaka hem till Finikas förbi byn Vari som vi tidigare hade legat utanför i viken med båten. Det var en vackrare väg än den över bergen vi tog till Ermoupolis. Väl hemma i båten i Finikas var det kväll och Meletemivinden blåste fortfarande med full kraft.

En dag på stranden
Nästa dag tog vi en ny tur med vespan till byn Vari som nog är vår favoritstrand och vik på Syros. Det fick bli en dag på stranden innan vi åkte vidare för att bunkra då det nu snart började bli dags att segla vidare. Nu såg väderprognosen lite bättre ut med lite mindre vindar. Nästa morgon gjorde vi oss klara för avfärd tillbaka till viken vid Vari på sydsidan ca 5 Nm för att få ett bättre utgångsläge inför seglingen till Mykonos.

Mykonos i sikte
Det blåste en nordlig vind på ca 9 m/s när vi lämnade Vari nästa dag efter lunch. Det skulle bli en fin segling till Mykonos. När vi rundade den sydliga udden på Syros ökade vinden till 12 m/s och strax därefter dog den. När vi fick Mykonos i sikte ökade vinden och vi hissade segel. När vi var framme och skulle ankra upp blåste det 15 m/s igen! Här fick vi dock en lugn natt utan vindar.