Translate

Kithnos - Syros, Kykladerna (GR) 31 Nm

S/Y Maron utför Vari

Revad genua
Från Kithnos seglade vi sen vidare nästa morgon till ön Siros en bit österut. Meltemivinden var oberäknelig då det ibland blåste 3 m/s och ibland 12 m/s. Vi skojade och sa "Just precis nu" så går ju seglingen väldigt bra! Just precis nu! Bara minuten senare kunde det vara precis tvärtom. Ingen vind eller 12 m/s. Vi revade seglen, vi tog bort reven, vi revade igen och så fortgick seglingsdagen.

Taverna med utsikt över S/Y Maron
Vi ankrade upp vid byn Vari på Syros sydkust. En liten by med två stränder och några tavernor. Vattnet var kristallklart och turkost och inbjöd till bad trots badtemperaturen sjunkit till 24 grader. Vi pumpade upp jollen och tog oss in till en taverna och avnjöt en god middag när kvällen kom.

Ögruppen Kykladerna
Nu kan man ju undra varför vi ger oss ut till Kykladerna där Melteminen råder. Vi har ju som mål att ta oss till Samos som ligger i Östra Egeiska havet, öster om Kykladerna mot Turkiet. Där har vi bokat upptagning och vinterförvaring i mitten av oktober. Så bråttom har vi inte utan vi kan vänta in bra vindar.

Ny prognos
Nästa morgon såg vi på prognosen att vindarna återigen skulle öka till kuling-/stormstyrka de kommande dagarna. Just då blåste det ca 10 m/s där vi låg. Vi beslutade oss för att söka oss till en hamn på Siros västkust och vi gick ca 6 Nm tillbaka västerut till hamnen i Finikas.

Hamnen i Finikas
Här är vi nu och väntar på att Meltemivinden ska mojna igen. Vi sitter ju inte i sjön i alla fall! Utan i båten! Det är trångt i hamnen då många seglare sökt skydd för de hårda vindarna. Nu ska vi hyra vespa och ge oss ut på lite utflykter här på ön Syros medan vi väntar.