Translate

Port de Andertx - Port de Soller, Mallorca (ES) 23 NM

Här har vi legat för boj i 13 dagar
Sönderblåst klubbflagga
Äntligen har vi lämnat Port de Andertx. I 13 dagar har vi legat på bojen tillsammans med många andra och väntat på att vindarna skulle lägga sig. Vi har haft det bra här trots allt men det har känts mer som en charterresa än ett seglingsäventyr. Vår klubbflagga för SXK:s Medelhavskretsen klarade dock inte all blåst. Som tur var hade vi en extra med oss. Vi förlorade också vår portabla solpanel som vi fått av en vän,  trots att vi hade bundit fast den. Båtmeken snorklade runt kring båten och letade men tyvärr Gunnar den är borta! Vattentemperaturen har nu sjunkit från 27 grader till 22 grader.

Fullmåne i Adertx
Sista kvällen träffade vi på Gunnel och Ingemar igen, ett svenskt par, med lägenhet i Port de Andertx och fick en pratstund. Det var fullt med folk på alla restauranger och barer då det var livemusik på gång igen. Det var en fin kväll och fullmånen lyste upp åt oss när vi åkte med jollen ut till båten. Även denna kväll vaggades vi till sömn.

Äntligen grilldags
När vi nästa morgon lämnade bojen i Port Andertx var det fortfarande lite blåsigt och mycket dyning. Himlen var mörk över bergen. Vi hoppades på att få en fin segling till Port de Soller men trots fyra försök under dagen blev bara korta stunder med segling. Nu blev det blankvatten och dyning! Väl framme ankrade vi upp i viken utanför stranden. Vi tog fram grillen och grillade vilket vi inte hade kunnat göra på länge pga av blåsten. Det smakade så bra!

Ankring i Port de Soller
Ju längre kvällen gick desto fler båtar ankrade i viken och det började bli trångt om svängutrymme. Båtmeken var i högform och hade kommentarer om alla "charterturister" utan båtvana som inte kunde ankra eller hade sjövett! Nu kom Mikel och Susan från Malta som vi gjort sällskap med ända sedan Ibiza och sa farväl. Nu skulle de gå vidare mot Sardinien för att sedan ta vinterhamn på Sicilien. Här fick vi också gunga oss till söms då alla "charterturister"som ankrat, skulle in till hamnen och äta enligt båtmeken.

Spårvagnstur till Soller
Nästa dag fick det bli lite bad så vi tog jollen in till stranden vi hade bakom båten. Senare tog vi den klassiska spårvagnen in till byn Soller. En mysig by med vackra hus och gränder som låg ca 15 minuters resa in mot bergen. När det var läggdags var vi trötta på allt gungande till söms och båtmeken fick en idé. Vi  ankrade även i aktern och fixerade båten så dyningen kom mot fören. Nu somnade vi gott.