Translate

Vintur på Mallorca

Besök på Bodega Son Juliana

Liten hyrbil för vintur
Efter en regnig kväll och natt i Palma tog vi bussen till flygplatsen för att hämta hyrbilen. Med spansk oordning och administration tog det ett par timmar innan alla papper var ifyllda och vi satt i bilen och var på väg. Vi var fyllda med förväntningar inför besöken på vingårdarna och mallorcavinerna. Mallorca som är på starkt frammarsch med sina viner.

Vinfälten på slätten
Vi hade bokat in besök i förväg på tre vingårdar för visning/provning. Vi passerade en mängd små byar och fält med oliv-, citron, apelsin, lime och fikonträd på vägen och stannade för lunch i en liten by där vi fick en fantastisk lunch till ett billigt pris. Nu åkte vi mot Bodega Miquel Oliver och strax innan vi var framme började vinfälten.

Utsikten vid vinprovning
På Bodega Miquel Oliver möttes vi av Isabel som gav oss en fantastisk upplevelse. Hon berättade om deras odlingar, druvor och tillverkning och vi avslutade med en provning av några av deras fina viner med utsikt över deras odlingar.
Vi fortsatte vår biltur till Santuari de Cura som låg högst upp på ett berg där vi skulle stanna över natten.

Klostret som blivit hotell
Vägen dit var en serpentinväg och här var det "put in the first gear" som gällde och vi kröp fram i kurvorna med bilen uppför. Många cyklister kämpade sig uppför berget. Santuari de Cura är ett gammalt kloster som nu fungerar som utsiktsplats, hotell, restaurang och museum. Utsikten var fantastisk över låglandet och havet. Tyvärr kom störtregnet över oss på kvällen och vi fick ta vår medhavda picnic på hotellrummet.

Stängt för besök
Med ny energi efter en lugn natt på klostret, gav vi oss iväg nästa morgon i regn och dis. På väg till Bodega Binigual slutade det regna och solen kom tillbaka. Dessvärre var det inte öppet när vi kom dit. En gammal dam i granngården var bekymrad och försökte hjälpa oss men vi fick lämna gården utan besök. Det fick istället bli en tur upp i bergen till den vackra bergsbyn Esporles som kändes ganska turistisk och inte alls så exotisk som vi förväntat oss. Efter lunch var det dags att åka vidare till nästa vngård.

Modern vintillverkning
På Bodega Son Juliana blev vi guidade i "vinfabriken" av Juliana där årets skörd precis hade börjat och pressning av nyplockade druvor pågick. Vi fick också se till vinkällaren där lagring av tidigare års viner pågick i ekfat.  Utanför fanns mängder av solceller och guiden berättade att de var helt självförsörjande på energi och vatten i sin tillverkning. Vi avslutade besöket med en provning av deras fina viner och vi bjöds på typiska spanska tilltugg.

Nya åskoväder på gång
På kvällen var vi tillbaka i Palma och vi kände oss nöjda med vår vintur trots allt. Fortfarande visade väderprognoserna oväder och vi kände att det nästa morgon var dags att återvända till S/Y Maron och kolla hur hon klarat stormarna.
Tillbaka i Porto de Andratx nästa dag såg allt bra ut med S/Y Maron och jollen. "Marinaros" i hamnen berättade att blåst 30 m/s i hamnen på morgonen. Molnen växte sig dock allt tjockare och mörkare ju längre dagen gick och blåsten ökade. När kvällen kom dundrade åskan i timmar och båten gungade.