Translate

onsdag 2 oktober 2019

Calpe - El Campello - Torrevieja (ES) 58 Nm

Total bleke när vi lämnade Calpe

Solläge på däck
När vi lämnade Calpe nästa morgon var det bleke och det fick bli solläge på däck. Vi hade räknat med lite vind och nu blev det motorgång. Båtmeken som ska ha koll på bränslet tyckte plötsligt att tankmätare hade sjunkit alldeles för snabbt. Nu började han bli orolig då den närmade sig botten och vi hade långt kvar till Torrevieja som skulle bli vår nästa hamn. Nu började vi kolla om det fanns någon hamn innan utmed kusten som hade bränsle.
Tankning av diesel i El Campello
Vi satsade på El Campello men det skulle bli en omväg i bukten på ca 10 Nm. Smällar man får ta sa jag till båtmeken. Sen satt vi och lyssnade om motorn skulle stanna hela vägen till El Campello men dieseln räckte ända fram! När det var fullt i tanken hade vi tankat 118 liter. Då sa båtmeken "tanken rymmer ju 135"!

På plats i Marina Salinas
När vi så småningom kom fram till Torreveija ankrade vi vid stranden innanför piren. Där fick vi en fin grillkväll. Nästa morgon skulle vi åka in i till hamnen Club Nautico där vi haft det så bra förra gången.  När vi kontaktade hamnen fanns det ingen plats så det fick bli Marina Salinas alldeles intill istället. Här var det nu dags för bunkring, tvättning, laddning mm innan vi skulle träffa en väninna till oss som är på semester i Punta Prima, en förort till Torreveija.

Punta Prima Beach
Vi hade skojat lite hemma tidigare att vi syns nog i Torreveija! Nu var vi här och hon bara några kilometer bort på Punta Prima Beach. Vi bestämde oss för att cykla dit. Enligt Google Maps var det 4,4 km och det skulle ta 24 minuter på cykel från vår position. När vi hade följt Google i en timma tog vi vätskepaus vid en kiosk som vi senaste kvarten passerat fyra gånger. Nu ringde jag väninnan och vi blev guidade på en gångväg av sand till Punta Prima. Efter 1 1/2 timma var vi äntligen framme. Här fick vi en trevlig stund tillsammans. Tillbaka till båten gick det mycket snabbare då vi med väninnans hjälp hittade en  cykelbana.