Translate

torsdag 24 september 2020

Kvar i Alghero, Sardinien (IT)

Delar av gamla staden Alghero

Negativt PCR-test OK!
Något missförstånd blev det när vi mailat våra resultat på PCR-testet till hamnkontoret hos Ser-Mar. Vi hade uppfattat att vi inte fick lämna båten i väntan på ett besked om att de var okey. På måndagskvällen var vi trötta och somnade tidigt så karantänen i båten gjorde oss inget.

Blixtrar hela natten
Nästa dag väntade vi otåligt i båten. Nu ville vi iland. Vi hade ju inte varit iland sedan i lördags. Natten till onsdagen hade vi åska, regn och blåst nästan hela natten. Himlen lystes upp som om det var på dagen men när morgonen kom så sken solen igen.

Åskoväder på gång
Nu började vi trötta på karantänen i båten. Båtmeken frågade då marinaros som kom på bryggan när det var klart och vi kunde gå iland. Då sa han att allt var klart sedan i måndags. Vi hade alltså varit i karantän på båten sedan i måndags i onödan.😏 Nu gjorde vi oss klara att gå iland. Vad hände då? Jo det började regna och åska igen.

Utsikt över en av marinorna
Efter stund sken solen igen och vi kom äntligen iland och tog en promenad i omgivningarna. Vi gick till statskajen och de andra marinorna och sedan runt i den gamla delen av Alghero. Denna mysiga stad med sina murar, stenhus, gränder, hamnar och sandstrand.

Favoritcaféet med utsikt över havet
Vi har varit här förut med flyg och då gick vi i hamnarna och drömde om att vi skulle komma hit med båten någon gång. Nu är vi faktiskt här med S/Y Maron. Vi gick också till vårt favoritcafé från förra gången vi var här och drack cappucino. Det var ingen trängsel idag.

Stranden i Alghero
En sväng till stranden fick det också bli för lite bad. Ingen trängsel här inte. Det är fortfarande ca 25 grader i vattnet och underbart skönt att bada. Det blåste dock redan nu mycket och värre ska det bli.

Stormvindar på gång
Till helgen ska det blåsa Mistralvindar upp till stormstyrka enligt prognoserna och åskoväder, så här blir vi kvar ett tag kan vi konstatera. Vi ligger tryggt i hamnen och hamnkaptenen och marinaros har gått runt och kontrollerat alla förtöjningar. Nu fick båtmeken en av sina ljusa idéer. Vi flyger till Stockholm och hälsar på ”prinsen”, sonsonen,😍 ett par dagar medan stormen drar förbi. Sagt och gjort. Imorgon flyger vi till Stockholm.