Translate

Menorca (ES) - Sardinien (IT) 190 Nm

Italiens gästflagga hissad

Marina Menorca i gryningen
Vi lämnade hamnen i Mahon på söndagen när det ljusnade. Det var spegelblankt men enligt prognosen skulle det bli medvind idag. Vi var förhoppningsfulla och spända inför överfarten till Sardinien men väl förberedda.

Äntligen gennakersegling
När vi kom ut ur Mahonviken och ut på öppna havet hade vi alla fall medströms 1 knop vilket kändes bra. Dock var det ganska kraftig dyning. Efter ett par timmar med motor så kom då äntligen västvinden med 5-6 m/s och vi kunde hissa gennakern. Första gången i år som vi hissat den och det kändes härligt. Nu surfade vi fram med vinden, vågorna och strömmen.

Nya segel upp
På eftermiddagen vred vinden och vi fick en nordlig halvvind på 6-7m/s de sista timmarna innan solen gick ner och vi fick byta gennakern till genuan och storseglet. Vi höll dock fortfarande bra fart

Solnedgång i havet
Solen gick ner i havet och ner gick också vinden så under natten blev det motorgång. Nu hade vi vakten ca 1,5 timmar var när den andra sov. Tyvärr sov jag över ett pass så båtmeken fick ta två pass! Tack båtmeken!❤ Himlen över oss var stjärnklar och månen lyste med sin skära. Jag har aldrig sätt så många stjärnor på en och samma gång. Det åskade långt bort i flera timmar och ljuset från blixtrarna lyste upp himlen.

Land i sikte
När morgonen kom såg vi konturerna av Sardinen redan på 40 Nm håll. God moorning Italy! Det kändes skönt att se land igen. Det blev dock aldrig någon segelvind.

Alghero i sikte
När vi sen såg Alghero, som var vårt mål, stannade vi och tog ett bad bakom båten. Det var 25 grader i vattnet och det svalkade skönt i värmen. Vi hade gått mycket snabbare än vad vi hade räknat med och vi var framme redan på måndagseftermiddagen i Alghero. När vi lagt till i hamnen Ser-Mar blev vi mottagna av en marinaros som sa att vi inte fick gå iland förrän ett PCR-test tagits som visade negativt eftersom vi kom från Spanien. Vi visade då provresultaten (negativa)  på det test vi hade tagit i Mahon innan avresan. Nu väntar vi på att de ska godkännas innan vi får lämna båten.