Translate

Porto Torres - Castelsardo (IT) 14 Nm

Sagolikt vackert när vi lämnade Porto Torres

Väntan...
Innan vi lämnade Porto Torres skulle vi tanka diesel. Macken i hamnen skulle öppna kl 9 hade dom sagt i marinan men när klockan var 5 min över började båtmeken bli otålig då det fortfarande var stängt. Vi ville ju iväg så fort som möjligt då motvinden skulle öka under dagen. Nu började han ringa runt och efter en halvtimma kom en sur italienare och öppnade macken.

Landskapet förändras
När vi väl hade tankat och kom iväg var det rak motvind men utan höga vågor. Det var fantastiskt vackert. Mjuka gröna kullar och soldiset gjorde att det såg sagolikt ut. Det fick bli motorgång och spaning efter fiskebojar då vi gick nära land. Fiskebojarna låg tätt så här hade vi fullt upp att väja!

Casetelsardo på bergssluttningen
Castelsardo låg vackert på en hög bergssluttning och hamnen väl skyddad nedanför. Här fick vi ta fram landgången då bryggan var högre än båten. Det var första gången på länge så vi var lite ringrostiga med alla block och tampar som behövs för att få den på plats.

Gratisbussen
Vi bestämde vi oss för att utforska Castelsardo direkt. Vi var dock lite tveksamma till hur vi skulle ta oss upp på berget till byn. Cykla kändes lite för jobbigt i värmen. Då fick vi veta av marinan att det gick en gratisbuss ca var 10:e minut från hamnen genom byn ända upp till toppen av berget.

Straden i byn
Nu var det italienska 10 minuter så efter en halvtimmes väntan kom vi iväg med bussen. Första stoppet gjorde vi på stranden för ett dopp. Sen hoppade vi på bussen igen och fortsatte upp på berget.

Njuter av utsikten
Här var en fantastisk utsikt. Långt där nere låg S/Y Maron i hamnen. Här uppe stannade vi till solnedgången. När vi skulle tillbaka till båten fick vi vänta mer än 10 italienska minuter igen.

Utsikt
Till slut kom kyparen från restaurangen där vi stod och väntade och erbjöd oss skjuts högst upp på berget där bussen stod. Nu blev det fart på chauffören och snart var vi tillbaka i båten.