Translate

lördag 11 september 2021

Amalfi - Agropoli (IT) 24 Nm

Äntligen är seglen uppe igen
Tidig morgon
Natten utanför Amalfi blev precis så skumpig som alla andra seglare har beskrivit. Alla fartyg och färjor som passerar dygnet runt gav svall hela natten. Båtmeken sov i salongen och jag i akterruffen när det gungade som mest. Vi vaknade tidigt och gav oss iväg.

Skinande rent
Efter gårdagens ösregn var däcket skinande rent. Luften var också svalare. Skönt. Direkt när vi lämnat vår ankringsplats kunde vi hissa segel då vi hade en svag sidvind. Den varade dock inte länge utan vi fick stötta med motorn.

Ave Marie möter oss
När vi passerar den väldiga piren i Agropoli välkomnas vi av en staty föreställande Ave Maria med Jesusbarnet i famnen. Vi åkte direkt till macken i hamnen då vi behövde tanka diesel. Den vänliga killen i macken hjälpte oss sen att få en hamnplats till ett acceptabelt pris en natt.

Porto di Agropoli
Vi blev båda lite överraskade över de trevliga och vänliga italienare vi träffade här. De hälsade på oss vilket vi inte varit med om tidigare runt Rom och Napoli. De är t.o.m lite nyfikna på oss och kommer fram och pratar fast vi inte förstår italienska och de inte engelska.

Solnedgång i havet
Nu behövde vi bunkra mat också. Återigen tog vi fram våra cyklar och gick uppför det branta berget och cyklade efter Google Maps kors och tvärs genom staden som var enkelriktad överallt innan vi hittade en mataffär. Efter den cykelturen var vi förstås tvungna att bada och när kvällen kom fick vi se solen gå ner i havet utanför piren i hamnen.

Ankring i Agropoli
Vi tyckte båda att Agropoli och människorna där var vänliga och staden mysig så vi bestämde oss för att stanna några dagar. Nästa morgon flyttade vi ut oss och svajade vid det höga berget i hamnen. Här låg ytterligare än svenskflaggad båt.

Lavanderian
Väderprognosen visade nu dagsregn så vi bestämde oss för att ägna dagen åt att tvätta 14 dagars tvätt. Vi tog jollen in till kajen och gick uppför berget igen med Google Maps till närmsta ”Lavanderia” med självservice. Där var vi ensamma så vi tvättade fyra maskiner på en gång. Någon regn såg vi dock inte skymten av!