Translate

Fiumicino - Nettuno (IT) 32 Nm

Amerikanska minneskyrkogården i Nettuno

I väntan på broöppning
Bron ut ur floden från Fiumicino skulle öppna på torsdagen kl 9.30 och det var därför vi valde att åka denna dag trots att vinden och vågorna var emot oss. Nu var det ju inte svensk tid utan italiensk tid vilket innebar att bron öppnade när broöppnaren tyckte det var dags. Det blev en lång väntan!

S/Y Colombine
Till slut var vi förbi de båda broarna och ute på det Tyrrenska havet igen. Det kändes härligt. Nu fick vi säga adjö till S/Y Colombine som försvann i horisonten. Vi tog sikte på en svajvik utanför Anzio ca 30 Nm söderut. Det blev motorgång i motvind och allt eftersom dagen gick växte vågorna. När vi närmade oss Anzio förstod vi att det inte skulle gå att svaja pga vågorna.

Avbruten flaggstång
Nu försökte vi få plats i Anzio Porto men det var fullt. Vi fortsatte då till Nettuno där vi fick plats i Marina di Nettuno. När vi skulle backa in på den trånga anvisade platsen for vi in i grannbåten då marinpersonalen i gummijollen som följt oss in, gasade fullt på motorn för att ge oss skjuts in! Detta slutade för vår del med en bruten flaggstång och för grannbåten ett par revor i friborden.

Adapter till italiensk lyxstorlek
När vi skulle betala hamnavgiften var det till den agent som ordnat platsen då platserna i hamnen administrerades av privata agenter. Nu visade sig att priset var annorlunda mot den uppgift vi fått i Navily-appen och olika beroende på om vi betalde kontant eller med kort. De skulle också ha 100 € i deposition för en adapter till elen. Båtmeken tyckte var hutlöst så han gick och köpte en kontakt och gjorde en egen adapter.

S/Y Maron inklämd
Vi blev också lovade av agenten att få stanna flera dagar på platsen då det hade utlovats regn och åska kommande dagar. Nästa dag fick vi dock byta plats i hamnen med allt besvär som det innebär. Inklämda ännu en gång mellan de nu något mindre båtarna. Nu var inte båtmeken nöjd. Han kommer aldrig att rekommendera Marina di Nettuno.

Tusentals vita minneskors
Något regn eller åska har vi inte sett skymten av så det fick bli en promenad till ”American Cementery and Memorial” här i Nettuno. En fantastiskt vacker men sorglig plats. Här på kyrkogården under pinjeträden finns ca 7 000 kors i vit marmor, med namn på de amerikaner som stupade i 2:a världskriget i offensiven mot nazisterna.

Spiaggia Nettuno
Sist men inte minst fick det bli ett dopp i havet. Äntligen! Första doppet sedan vi kom tillbaka. Bakom muren vid vår hamnplats hittade vi stranden. Vattnet i Fuimicino var inte värt att bada i men här på spiaggia Nettuno var det klart och varmt ca 26 grader och vågor som slog in mot stranden. Härligt!

Båtmekens tår
Båtmeken har inte heller fått bada då han opererades mellan tårna innan vi åkte. Nu var det dock dags att ta bort stygnen. Det fick jag göra och efteråt fick båtmeken ett plåster för säkerhetsskull. Foten blev också tvättat för första gången på 10 dagar vilket var en fröjd för oss alla. 😏