Translate

Nettuno - Gaete - Procida (IT) 84 Nm

Hamnkajen i Procida
Åskoväder över land
När vi lämnade Nettuno så sken solen. Vi hade väntat i två dagar på det utlovade åskovädret som aldrig kom. Under dagen växte dock molnen och vi hörde åskan mullra inåt land. Vi ute till havs klarade vi oss dock både från regn och åska. Dock lyste vinden med sin frånvaro.

Fiskare på besök
Kvällen blev fantastiskt fin och vi svajade utanför hamnen i Gaete. Det blev flera dopp från båten under kvällen och även i mörkret. Temperaturen var då 25 grader i luften och 26 grader i vattnet. Här blev vi lite nostalgiska då vi var här i bukten på La Serra på semester med bil år 2009. När vi vaknade nästa  morgon hade vi en äldre man som fiskade precis utanför båten.

Procida Porto
I ankringsviken utanför Gaete kunde vi stannat längre men vi hade brist på dricksvatten så vi gick vidare mot hamnen i Precida. Precida ligger i ”Kampaniska skärgården” i Neapelbukten som består av ett antal öar, bla Ischia. Precida är som många öar här är den bildad av vulkaner. Den är stenig och sanden är mörk av askan.

Ön Precida
Här på ön cyklade alla på elcyklar med breda däck men båtmeken och jag tog fram våra vanliga minicyklar för att ge oss iväg på en cykeltur på ön. Efter bara en kort stund förstod vi varför alla hade sådana cyklar. Det var brant uppför och stenbeläggning på gatorna.

Båtmeken blir cykelmek
Vid första pausen när vi precis tagit oss uppför den värsta backen från hamnen fick båtmeken punktering. Nu fick vi vända och gå nedför tillbaka till hamnen. Här fick vi tag i både nytt däck och slang i en cykelverkstad och båtmeken fick nu bli cykelmek.

Reparation av mantågsfäste
Sen var det dags för lunch och efteråt orkade vi inte med uppförsbacken en gång till så nu fick det bli lite båtmek. När vi for in i grannbåten i Nettuno upptäckte vi efteråt ett två av fästena till mantågsstöttorna lossnat från däck.

Spiaggia Lingua
Medan båtmeken mekade gick jag till stranden Lingua som låg alldeles bakom hamnen. Här passerade båtar hela tiden då färjorna till Napoli från öarna i ”Kataloniska skärgården” passerade. I måndags började skolorna i Italien och det märks på stränderna.