Translate

torsdag 23 september 2021

Siracusa - Marzamemi - Ragusa, Sicilien (IT) 60 Nm

Capo Munro di Porco
Vi lämnade viken i Siracusa lite vemodigt då vi kände att vi inte varit ordentligt i staden Siracusa. Det positiva var att idag hade vi rätt vindar för att segla vidare. Vi kunde hissa både storen och genuan direkt när vi kommit ur viken och när vi rundat Capo Munro di Porco hade vi en lätt medvind.

Skräp överallt
Målet för dagen var Marzamemi en hamn ca 25 Nm söderut. När vi lagt till i Nautilus Marzamemi tog vi oss en promenad runt i byn. Återigen slogs vi av allt skräp som ligger slängt överallt. Det är bara inom inhängande områden som båthamn, hotell m.m som det inte ligger en massa skräp.

Bistro i Marzamemi
Italien har varit skräpigt över lag tycker vi och Sicilien klart värst! Vi hittade i alla fall ett litet mysigt och rent ställe utmed boulevarden i Marzamemi där människor flanerade, fikade, drack och åt. Där på boulevarden hittade vi också den första papperskorgen sedan vi kom till Sicilien.

Fiskodling
När vi gav oss av nästa morgon fick vi göra en stor sväng runt de fiskodlingar som fanns utför Marzamemi. De var som tur var utmärkta på sjökortet då de svåra att se i vågorna.

Sydligaste Sicilien
Sen passerade vi Siciliens sydligaste udde Capo Passero innan vi sedan börja gå mot nordväst för att ta hamn i Marina di Ragusa. Capo Passero är nog den sydligaste punkten vi varit på hittills med S/Y Maron. Latitude 35´38´N.

Medvindssegling
Nu blåste det rejält och vi fick en sydostlig vind på 10-12 m/s. Vi seglade ca 8 knop på bara storseglet. Jag filmade vattnet när vi seglade som du kan se på länken här. Klicka här.
Långa bryggor i Ragusa
I Ragusa fick vi en plats i hamnen långt ut på bryggan. Långt ut betyder att det var cirka 1 km att gå till hamnkontoret varav 800 m var på bryggor. Helt otroligt stor hamn där många övervintrar och bor i båten. Vi funderade ett tag på att stanna här men vi ska vidare till Licata för vinterförvaring.
Laola Beach
I hamnen fanns flera barer och restauranger och en fin strand. Nu blåste det för mycket idag för att bada. Vågorna slog in på stranden som i stort sett var tom denna varma dag. Första dagen jag inte badat!