Translate

Tropea - Reggio di Calabria (IT) 37 Nm

Tropea från havet
Bastoppen
När vi lämnade Tropea efter lunch var det en fantastiskt syn att se gamla stan från havet med dess stupande klippor. Det var redan så varmt att vi fick ta badstopp ganska direkt. Idag skulle det bli 33 grader.

Messinasundet
Vi hade beräknat att vi behövde passera Messinasundet tidigast kl 17 pga tidvattenströmmarna varför vi väntat i Tropea till efter lunch innan vi åkte. Messinasundet mellan Italienska fastlandet och Sicilien har starka tidvattenströmmar men inte tidvatten i den bemärkelsen att vattnet sjunker respekt stiger speciellt mycket.

Containerfartyg på väg
Vi var förstås inte ensamma på väg till Messinasundet när det var medströms utan där var förstås också stora lastfartyg. För övrigt är det ganska ont om fritidsbåtar ute till havs nu och vi mötte endast en båt på hela dagen förutom fiskebåtar förstås.

Strömmar i Messinasundet
Redan innan vi var framme vid sundet började strömmarna. Först hade vi lite motströms men sen fick vi medströms så att vi gjorde 8 knop med motorn på halvfart. Ju närmare sundet vi kom desto strakare blev strömmarna och till slut ”kokade” vattnet. Nu kände vi att vi saknade tidvattnet lite som vi hade i Engelska kanalen.
Hamnen i Reggio di Calabra
Vi fortsatte till hamnen Marina Queen 88 i Reggio di Calabra ca 10 Nm efter Messinasundet. Hamnen låg i en industrihamn och var allt annat än bra det visste vi men så fick det bli då det var den första hamnen som fanns efter sundet och snart blev det mörkt. Här fick vi gunga hela natten då vågor från fartyg som passerade slog in.