Translate

Kefalonia - Ithaki - Meganisi- Lefka (GR) 54 Nm

Nidri midsommaraftons kväll
Kajen i Efimia
När vi lämnade Efimia vinkade hamnfogden adjö åt oss. Nu lite gladare än när vi kom. Det kändes skönt att lätta ankar. Vi bestämde oss för att åka tillbaka till viken Sarakiniko på ön Ithaki igen då det var så trevligt och vackert där.

Lismandet
Vi ankrade upp och båtmeken slängde sig i för att simma iland och sätta fast landlinorna. Då upptäckte jag att det var maneter i vattnet och båtmeken brände sig på ryggen. Nu simmade han dock vidare i vattnet och det visade sig, när vi senare läste om maneter, att just saltvatten var bra när man bränt sig. Nu blev det inga mer bad.

Bergsgetter som sällskap
Det började också att blåsa kraftigt i viken. Det var fallvindar från bergen på Ithaki. Ännu en anledning till landlinor konstaterade vi då den kraftiga vinden kom från olika håll. Nu blev det inte alls så där vackert och trevligt i viken som det var förra gången. Nu fick vi sitta på vakt med bergsgetterna som sällskap tills mörkret föll och fallvinden avtog.

Råttskydd på landlinorna
Sen åkte vi tillbaka till viken på Megasini som vi inte klarade av att ankra i förra gången pga djupet. Nu var vi förberedda och visste hur vi skulle ankra i djupet och använda landlinorna. I Agria Efimia hade båtmeken också införskaffat råttskydd. Här fanns det råttor på land som kunde klättra på landlinorna och ta sig ombord enligt vår Pilot. Vi såg dock inte till några råttor.

Ankring i Vlikho Bay
När vi vaknade nästa morgon var det midsommarafton och längtan till Sverige vaknade till liv. Vi passerade dock den ”svenska midsommarviken” på ön Megasini där svenska båtfarare samlas och umgås på midsommarafton. Det skulle bli en hård nordostlig vind som skulle dra rakt in i viken. Vi valde istället att gå till ön Lefkas. Där fanns viken Vlikho Bay som hade svallskydd för 360 grader. Där ankrade vi och  vi var inte ensamma.

Glad midsommar
På midsommaraftons kväll tog vi jollen in till byn Nidri. Vi körde rakt upp på stranden och klev in på restaurangen som låg vid stranden. Här blev det inte sill och potatis utan  brunchetta och pizza på den italienska restaurangen. Glad midsommar!