Translate

Othonoi - Korfu, Ioniska öarna (GR) 37 Nm

Ankring i Agios Stefanos

Underbara bad
I viken på ön Othonoi hade vi härliga bad på kvällen vi kom fram. Natten var dock inte lika trevlig. Det gungade av dyning så att vi båda la oss i akterruffarna där det gungade mindre. Det blev inte mycket sömn den natten. Här hade vi tänkt stanna men vi beslutade oss för att gå till en annan mer skyddad vik.

Albanien i sikte
Vi fortsatte österut och sedan söderut mellan Albanien och grekiska ön Korfu. Så nära Albanien har jag aldrig varit tidigare. Nu blev vi nyfikna på Albanien. Dit måste vi åka någon gång. Vi behöver dock läsa på lite vad som gäller där. Inga båtar syntes till utmed den Albanska kusten.

På land i San Stefanos
Vi valde att ankra i viken Agios Stefanos Harbor på nordöstra sidan av Korfu. Korfu en ganska stor grön ö som jag känner igen namnet på då det finns charterresor hit. Här hade vi så nära till byn San Stefano att vi kunde simma dit. Här finns restauranger, matbutik och båtuthyrning. Det märkte vi allt då dagbåtarna åkte ut och in i viken hela dagarna. Annars var det lungt och fint och vi sov gott om nätterna. Vi provade också på den grekiska ölen som båtmeken tyckte var riktigt god!

Skeppspappren klara
Efter ett par dagar i viken Agios Stefano kände vi att nu behövde vi angöra en hamn med hamnpolis och ”checka in” i Grekland. Detta trots att vi är i EU. Det måste alla i fritidsbåtar göra och det krävs att både säkerhet och skeppspapper är i ordning. Särskild grekisk bågskatt(etepai) ska också vara betald. Skatten för vår båt är 8 Euro per meter och månad.

Största segelbåten
På väg till Korfu stad blev vi omkörda av den största segelbåt vi sett. Den var 51 m lång och 10 m bred.! Vår båt är 12 m lång. Senare fick vi veta att den går att hyra för 19500 Euro i veckan! Men fin var den.

På plats i Gouvia Marina
Vi hade bokat plats, förbetalt och mailat alla papper, till Marin Gouvia utanför Korfu stad. En hamn för ca 1200 båtar. Vi visste redan vilken plats vi skulle ha i hamnen. Bara att angöra plats M20 när vi var framme. Till hamnkontoret var vi tvungna att gå i alla fall och visa pass, registreringsbevis och försäkring på båten som de sen kopierade. En märklig process.

Port Authority
Det vi kom för var ju att anmäla oss till hamnpolisen och visa upp kvitto på att vi betalat den särskilda båtskatten men kontoret var inte öppet. Öppnar imorgon, söndag, igen kl 8 sa de på hamnkontoret.  Nästa morgon gick vi dit och fick visa pass, registreringsbevis och försäkring på båten som de sen kopierade. Visa den betalda skatten på mobilen gick bra. 15 Euro tack sa polisen och sen var allt OK.

Utsikt över Korfu Old town
Sen bestämde vi oss för att åka in till Korfu stad då marinan låg en bit utanför. Vi gick till busshållplatsen en bit från hamnen där hållplatsen var. Köpte en bussbiljett i automat och bussen skulle gå var 30e minut. Efter 60 minuter kom bussen. Vi gick av där alla andra gick av och gick upp till nya fortet där det var en fantastisk utsikt över Korfu ”Old town”.

Promenad i Korfu Old town
Idag var det nog den varmaste dagen 30-35 grader. Vi sökte skugga var vi än gick i den gamla staden. En fantastisk vacker stad med sina blomsterklädda hus, caféer, restauranger och butiker utmed gränderna. Här hann vi med båda lunch och eftermiddagskaffe. Sen var det dags att åka tillbaka med bussen och bada.