Translate

Kalamata - Kotronas Bay, Peloponesos, (GR) 58 Nm

Blankvatten i Kotronas Bay

Lugnet i Kalamata
Som vanligt när vi vaknade på morgonen var det stiltje och klarblå himmel. Vi lämnade Kalamata och tog sikte på en vik på andra sidan udden Cape Taenarum på Peloponesos sydkust. Efter några timmar fick vi halvvind och vi hissade storen och genuan.

Cape Taenarum
Ju närmare vi kom udden ju mer medvind blev det och till slut fick vi ta ner seglen då dyningen blev värre och farten lägre och seglen slog. Av erfarenhet vet vi att uddar är lömska. Det blir nog bättre vind igen när vi passerat udden sa vi och startade motorn. När vi passerat Cape Taenarum möttes vi av rak motvind i kulingstyrka. Vågorna slog mot båten och vi blev dyngsura i sittbrunnen. Tack och lov hade vi inga segel uppe.

Fiskebyn Kotronas
Att gå in i viken vi sett ut och ankra var inte något alternativ då vinden nu var uppe i15-20 m/s. Vi beslutade oss för att fortsätta norrut då vinden skulle avta ju längre norrut vi kom. När vi senare efter ytterligare 12 Nm ankrade i Kotronas Bay hade vinden mojnat något. När vi vaknade nästa morgon hade vi blankvatten i viken.

Kristallklart
Här var det sandbotten och en fantastisk sikt i det turkosa vattnet. Det fanns en liten fiskeby, sandstrand, några fiskebåtar och tavernor. Här skulle skulle vi bli kvar då vindarna skulle vara kraftiga vår väg de kommande dagarna, runt nästa udde. Det fick bli en dag på stranden.

Utsikten
Nästa morgon tyckte båtmeken att vi måste röra på oss. Vi skulle ta en promenad till byn Flomochori på berget ovanför. Han kollade på Google Maps och det skulle vara ca 2,4 km dit. Vi traskade iväg i värmen och efter en stund kom jag på att vi hade glömt vatten. Vägen gick uppför och uppför och efter ytterligare ett par kilometer var vi fortfarande inte framme. Utsikten var fantastisk men värmen och vattenbristen gjorde sig påmind. Väl framme drack vi litervis med vatten och åt souvlaki på en liten familjär taverna.

”Taxin”
När det var dags att vända hem bestämde vi att vi inte skulle gå utan försöka få tag i en taxi. Vi frågade mannen som serverat oss på tavernan om han kunde beställa en taxi. Svårt sa han, kommer långt bort ifrån och tar lång tid. Då erbjöd sig hans gamla far som satt vid ett av borden att skjutsa oss. När han startade sin gamla bil tjöt larmet som fortsatte tjuta hela vägen. När vi var framme ville vi betala men han viftade med armarna No, no,no…🥰
När jag sedan kollade på Google var det 5,4 km och uppför! (för er som inte vet så är båtmeken synskadad)