Translate

Pilos - Kalamata, Peloponesos (GR) 42 Nm

Stiltje vid avfärd från Pilos

Åskmoln i Kalamata
Efter lite krångel med den elektriska ankarvinschen, när vi skulle ta upp ankaret, bestämde vi oss för att segla till Kalamata. En stad med ca 70 000 invånare och en riktigt marina med service. Där kunde vi kanske få hjälp med problemet. Det var stiltje när vi lämnade Pilos men allt eftersom tiden gick ökade vinden och åskmolnen.

Vinschens elmotor
Båtmeken har smort vinschen och kollat lite på elmotorn men han kunde inte hitta felet. Nu fick vi tag i en ”riktig  båtmek” som kom till oss på kvällen och mekade i förpiken där elmotorn sitter. Han åkte iväg och kom tillbaka med ett nytt startrelä som han monterade och rengjorde motorn och sen var det klart. Båtmeken kikade nyfiket på när den ”riktiga båtmeken” lagade elmotorn.

Torkning
Sen tog vi fram cyklarna så vi kunde cykla i staden. Vi behövde hitta en ”laundry” då det började bli dags att tvätta. Som vanligt guidade Google oss gata upp och ner i onödan innan vi var framme. Tillbaka till hamnen var det bara raka vägen sa båtmeken och det stämde! Det fick bli dåligt omdöme till Google på den rutten. Sen var det bara att hoppas att tvätten hann torka innan kvällens åskskur.

Stranden i Kalamata
Det var inte bara kläderna som behövde tvättas nu utan även båten och vi själva. Det blev förstås också besök på stranden Paralia Kalamaatis mellan åskskurarna. Vattnet var härligt klart och varmt, ca 23 grader.

Kalamata oliver
Kalamata är annars mest känd för sina kalamonoliver som odlas i regionen Messenien, där Kalamata är huvudort, här på Peloponesos. Överallt bjuds vi på kalmataoliver och olja. Vi är tyvärr inga olivälskare men jag kan äta en och annan grön hård oliv, dock inte svarta kalamataoliver.