Translate

torsdag 8 juni 2023

Kotornas Bay - Porto Kagio, Peloponesos, (GR) 12 Nm

Utsikten på ”Rooms to let”

Kotornas Bay
Efter ytterligare en natt gungandes i Kotornas Bay var vi båda trötta. Nu hade den kända grekiska Meltemivinden blåst i dagarna tre och gett oss svall, i den så annars lugna viken. Vi höll oss på stranden och tavernorna för att hålla oss borta från båten på dagarna men på nätterna försökte vi sova i båten.

Lediga rum
Då kom båtmeken ihåg, att när vi gick uppför berget på vår promenad, såg han en skylt med ”Rooms to let”. Vi traskade dit och fick tag i ett enkelt rum med en fantastisk utsikt. Det kändes skönt att ligga still i sängen. Efter myggjakt på rummet somnade vi gott den kvällen. När morgonen kom var det äntligen dags att åka vidare då Meltemivinden lagt sig.

Porto Kagio
Vi åkte till den vik som vi passerat tidigare på vår färd pga att vinden då var för hård för ankring. Nu fick vi en stilla och lugn natt i Kagio Bay som låg vackert insprängd mellan de höga bergen.

Matlagning
Här fick jag laga all mat vi köpt tidigare då det började bli risk för att den blev dålig. Nu blev den till laxpasta, köttfärssås och souvlaki. Bra ändå, för nu hade vi färdiglagat de kommande dagarna.