Translate

Porto Kagio - Monemvasia, Peloponesos, (GR) 58 Nm

Cape Malea

Fartyg vid Cape Malea
Så blev det äntligen dags att passera Cape Malea. Här passerade också massor med lastfartyg som vi fick se upp för. Precis som vanligt var det bleke. Sen blev det en hård motvind efter att vi passerat udden och vi fortsatte norrut utmed Peloponesos ostkust.

Kryssningsfartyg med segel
Vi tog sikte på kajen i Monemvasia där vi nu skulle tanka vatten och diesel. Utanför hamnen låg en segelbåt som var ett kryssningsfartyg. En sådan båt hade vi aldrig sett förut. Den var vacker fast den var så stor. Skulle gärna vilja se den segla!

Stenstrand
Nu är det riktigt varmt och utmed kajen var det en betongpir och värmen slog emot oss när vi lade till. Vi sökte efter någonstans att bada och hittade en liten stenstrand bakom piren. Här var det vackra stenar ihopsatta av en massa olika stenar i olika färger.

Tankbilen
Nästa morgon skulle tankbilen komma till piren och vi med flera skulle tanka. Det är lite märkligt här i Grekland att de inte har sjömackar som i övriga Europa. Vi har i alla fall inte sett någon ännu. Tankbilen kom som planerat kl 8 men skulle då tanka tre katamaraner först vilket betydde att vi fick vänta till kl 11 innan det var vår tur. Vi som skulle ha 50 l och katamaranerna mellan 250-500 l var. Då var båtmeken inte glad!

Bad
När vi ätit lunch var vi klara att ge oss iväg. När ankaret skulle upp var det tungt och snart såg jag att vi hade någon annans kätting över vår. Efter lite tankearbete och styrkeprov från båtmeken, inför hamnens åskådare, lyckades vi få bort den korsande kättingen. Vem den skyldige var vet vi inte men en orolig man i en norsk båt började dra in sin ankarkätting. Vi åkte bara en bit utanför Monemvasia till en vik och ankrade igen. Här kunde vi bada och vi fick en fin grillkväll.