Translate

Amorgos - Kalantos, Naxos - Syros, Kykladerna (GR) 70 N

Solnedgång vid Paros

Dis i Amorgos
När vi lämnade Amorgos var det disigt och det höll i sig hela dagen. Det blåste en fin vind och vi satte segel på vår kurs mot ön Schhinousa. Ju närmare ön vi kom ju mer blåste det. Som vanligt skulle jag vilja säga för det händer var och varannan gång vi ska lägga till här i Grekland. Nu blåste det plötsligt 14 m/s och det gick vågor i viken där vi hade tänkt ankra. Vi bestämde oss för att gå vidare till ön Naxos där det skulle finnas en vik med en liten fiskehamn med pir.

Paralia Kalantos
Det var bara några distans längre bort och när vi var framme i Kalantos på Naxos så hade vinden mojnat. Vågorna var dock kvar så vi la till på kajen innanför piren. Stranden i Kalantos var enorm och inte en människa. Där gick vita hägrar och några spovar omkring vid kanten. Vid kajen fanns förutom båtarna endast några överfulla soptunnor och två bajamajor. Natten blev dock lugn och stilla innanför piren.

Naxos stad
När vi nu kommit till Naxos bestämde vi oss för att åka till Naxos Stad och turista lite. Båtmeken tog kontakt med marinan för boka plats. Då fick han veta att det fanns en plats men vi skulle höras när vi närmade oss. Väl framme vid marinan vart vi hänvisade till att ankra utanför och vänta då det var fullt. Efter en halvtimma kom en polis och motade bort oss. Då gav vi upp och åkte därifrån!

Grilltajm
Nu fick vi bråttom iväg och lunchen som stod på bordet i sittbrunn for iväg vid en våg. Potatis, biffar och sås blandades på sittbrunnsgolvet tillsammans med kastruller. Nu tog vi sikte på grannön Paros. Efter ytterligare 10 Nm i höga vågor var vi framme och ankrade upp i en stor flad på norra Paros. En riktig skitdag! Men till kvällen mojnade det. Vi badade och grillade. Sen fick vi njuta av solnedgången.

Fyren på Paros
En ny dag och i bästa fall bättre än gårdagen. När vi lämnade viken vid Paros nästa morgon passerade vi fyren på den norra sidan. Jag har nog sett hundratals fyrar på vår väg till Medelhavet och i Medelhavet men jag tycker nog att denna är den vackraste. Gör sig dock inte riktigt på bilden pga av motljus. Idag skulle vi till Syros där vi också var förra året och väntade ut en Meltamin. Det fanns dock ingen blåst i sikte idag. Vi gick med genuan och stötte med motor i den instabila vinden från norr. Vågorna fanns också kvar från gårdagen.

Bao Bab
När vi närmade oss Syros så vände plötsligt vinden och blev västlig och sedan sydlig. Vi ankrade därför i viken vid Finikas Marina och bestämde oss för att ta jollen in till hamnen ikväll istället för att lägga till i hamnen. Där ligger nämligen vår favoritrestaurang i Grekland, Bao Bab. Där serverar trevlig personal ingen traditonell grekisk mat utan små rätter att dela från hela världen. Mums!