Translate

Arki - Patmos - Amorgos, Kykladerna (GR) 56 N

Lugnet efter stormen

Dusch att hyra
Efter en lång väntan på mindre blåst och lägre vågor på ön Arki var vi i behov av en riktig dusch. Det fanns inget färskvatten vid kajen så vi kunde inte slösa på vårt vatten till att duscha. Det fanns dock en 90-årig dam som hyrde ut ett rum med dusch som man fick låna för 5 Euro styck. Ganska dyrt tyckte vi men nu var det dags att fräscha till sig innan avfärden.

S/Y Maron på svaj vid ön Patmos
Nu längtade vi till en naturhamn där vi kunde bada från båten och grilla. Havet var nu lungt och stilla och vi fick gå med motor. Men vad gjorde det! Vi tog sikte på ön Patmos. Där var vi förra året och då tyckte vi att det var fint i viken vid byn Grikos. När vi var framme slängde vi oss i havet från båten men HU vad kallt det var! Vattentemperaturen hade efter blåsten sjunkit till ca 20 grader. Sen hyrde vi en vespa och åkte för att se den fina utsikten från staden Hora på höjden.

Ön Amorgos
Nästa morgon gav vi oss av tidigt. Det skulle bli en lång dag och vi skulle lämna öarna i Dodekaneserna och segla västerut mot ögruppen Små Kykladerna. Det började lungt på morgonen och delfinerna kom på besök. Senare kom vinden och vi kunde segla med storen och genuan. Vågorna var dock större än vi räknat med och det gungade rejält innan vi var framme vid Katapola på ön Amorgos.

Färjan ”Små Kykladerna”
Här lade vi till vid kajen för att fylla på färskvatten. Vi hade läst i Piloten att man inte fick lägga för lång ankarkätting då färjan som lägger till vid kajen lägger sina ankare där också. Vi snålade på kätting och lade bara ut drygt 30 m och det var tur då färjan lade sina ankare strax utanför vårt, när den kom.

Lastfartyg
Nästa morgon vaknade jag tidigt av ett antal lastbilar som körde fram och tillbaka utanför båten. När jag kikade ut upptäckte jag ett lastfartyg alldeles i närheten som det lastade sand och grus på lastbilar. Vilket jädrans liv! Första mulna morgonen var det också.

Laundry
Det fick bli en dag med städning och tvättning. Vi har nu varit ute snart 3 veckor och tvättpåsen är överfull och dammet rullar runt i kabyssen och sanden på deck har färgat den röd. Tvätten fick vi lämna in till den lokala tvätterskan då ingen självservice finns här på Amorgos. Städning i kabyssen och  deck fick vi dock klara av själva. Tänk vad härligt det känns efteråt! Tvätten får vi hämta först imorgon bitti.

Signalfel
Båtmeken behövde meka lite också. På vägen hit tjöt en hög signal från displayen när vi skulle lägga till. Signal att den nya generatorn inte laddade. Batterierna var ju fulladdade! Båtmeken kontaktade servicen för den nya generatorn men fick ingen hjälp. Han ringde då Håkan på S/Y Sally som vi träffade på vår segling till Medelhavet. Håkan är en hejare på litiumbatterier och laddning. Tack för alla bra tips Håkan!