Translate

Samos - Agathonisi - Arki, Dodeganserna (GR) 30 Nm

S/Y Maron vid kajen på ön Arki

Dags att tanka diesel
Innan vi lämnade Samos var vi tvungna att tanka diesel. Dieselpriset i Grekland ligger med växelkursen högre än i Sverige. Glada över att tanken blev full med endast 80 liter påfyllning. Bredvid oss tankade en motorbåt och när vi tankat färdigt stod deras mätare på 899 liter.

Ankring vid Agathosini
Första turen fick bli med motor då båtmeken ville kolla sin nymonterade oljetrycksmätare, nya genomföringar och den utbytta Blackjacken. Allt fungerade perfekt. Duktigt jobbat båtmeken! Vårt mål för dagen var ön Agathosini bara ca 15 Nm från Samos. En fantastisk vik med kristallklart turkost vatten och sand. Här kom grillen fram. Glada över att äntligen vara ombord gick vi inte ens iland på Agathosini.

Upp med seglen
Nästa dag var det dags att hissa seglen. En fin dag med en slörvind på ca 4 m/s. Härligt! Efter ett par timmar vred dock vinden och till slut hade vi kryssvind. Vi tog sikte på nästa ö i Dodeganserna, Arki. Nu gällde det att välja en hamn med lä för nordvästvinden som skulle komma med kulingvindar och höga vågor närmaste dagarna.

Meltamin
Den välkända Meltamin-vinden som vi kampade med förra året är här igen! Dessvärre stannar den också många dagar när den väl börjar. Den brukar inte börja förrän senare på sommaren men nu var den här. Det var bara att ladda för att stanna på Arki några dagar. I viken på Arki låg vi perfekt.

Lokal färja till Lipsi
Då vi inte hade kunna bunkra mat ordentligt på Samos pga av påskstängt kände vi oss lite oroliga för att maten inte skulle räcka om vi blev kvar här länge. På ön finns bara en minilivs med toalettartiklar, godis och kex. Då fick vi tips om den lokala färjan som gick kl 11 från kajen där vi låg till ön Lipsi. När färjan kom blev det en väldig aktivitet på kajen. Varor, post och människor skulle lastas av och på.

Valsedlar EU-val
Det blev en ganska skumpig resa till Lipsie. Det gick vågor redan och färjans motor skrek. Resan tog 40 minuter och sedan hade vi en timma på oss innan färjan gick tillbaka. Det fanns två matbutiker i Lipsi och efter att vi besökt båda hade vi kassarna fulla med mat. Vi hann också fixa frimärken och posta våra EU-valsedlar till Valmyndigheten i Sverige.

Vandring på Arki
Annars har vi det bra här på Arki. Här finns 40 bosatta trevliga människor, två tavernor och ett café. Vi har grannar från Sydafrika, Belgien, Frankrike, Österrike och Finland. Vi ligger alla gratis vid kajen men det finns inget färskvatten eller el så det gäller att spara. Det finns fina stränder och promenadvägar. Solen skiner och vinden viner! Väntan är lång!