Translate

Nu har årets säsong startat på Samos (GR

Flaggorna hissade

Atens flygplats
När jag anlände till Samos hade båtmeken redan varit där i en vecka. Han hade vårrustat med allt var det innebär. Mekat förstås med en del av genomföringarna, bytt blackjack, tvättat, vaxat friborden och bottenmålat. Därefter var det dags för iläggning. Inte ett foto har han tagit så det får bli ett foto på mitt flyg. Jag kom till Samos via Stockholm-Aten. Båtmeken mötte mig på flygplatsen på vespan har hyrde och vi åkte direkt till båten.

Lungt i Samos Marina
Det har blåst hårda vindar sedan båtmeken kom och vi har inte ens kunnat hissa flaggorna. Jag behövde hissas upp i masten till första spridarna där fästena för flagglinorna sitter och det har blåst för hårt för det. På onsdagen blev det dock lite mindre blåst och vi kunde hissa flaggorna.I Samos Marina har det dock ändå inte varit någon sjögång då vinden kommit från land. Nu återstår att få upp seglen. Nu är vi i alla fall på gång….

Utsikt över Psili Ammos 1
Efter att vinden mojnat så fick vi till slut upp seglen. Sen var det dags för mig att åka upp i masttoppen igen för att sätta dit vindmätare och vindexen. Nu började vi bli klara och det var dags att njuta lite av tillvaron. Vi tog vespan och åkte till vår favoritstrand Psili Ammos 1. Det blåste dock en kall vind fortfarande i värmen så något bad blev det inte första turen. Vattentemperaturen ligger på runt 21 grader och luften på omkring 20-25 grader.

Flamingos
På väg till stranden åkte vi förbi ett naturreservat som vi inte förstått vad det har varit för något speciellt. Bara en stor damm. Men denna gång fanns det ett 50-tal flamingos i dammen! Lite svåra att fånga på bild då de flaxade iväg på sina spinkiga ben när vi stannade vespan. Första gången vi såg levande flamingos!

S/Y Maron klar för avfärd
Det har varit påsk här i Grekland senaste dagarna och allt förutom turistrestaurangerna har varit stängda. Vi visste inte att påsken kom senare i Grekland vilket gjorde att vi inte kunde bunkra och fixa det sista då butikerna varit stängda. Nu känner vi oss dock klara att starta årets segling. Imorgon ger vi oss iväg från Samos. Årets mål är Preveza i västra Grekland men man vet ju aldrig vart vindarna bär.