Translate

måndag 10 juni 2024

Kvar i Vliho Bay på Lefkas (GR)

Utsikt från klostret

Paralia Kathisma
Vi hyrde nu en vespa och gav oss ut på lite utflykter på Lefkas. Första dagen åkte vi till Lekfada stad och sedan vidare till klostret Feneromeni Monastery som skulle ha ett lugn och en fin utsikt över norra Lefkas och staden. Sen åkte vi vidare till västkusten där det vackraste stränderna på Lefkas ligger. Vi valde Paralia Kathisma som bestod av vitkalkade små stenar. Otroligt vacker men tyvärr var det ganska stora vågor som gjorde det lite svårt att bada.
Utsikt över staden Nidri
Det är skönt att åka vespa när det är varmt. Det fläktar skönt när man åker. Det är dock mycket trafik på vägarna. På hemvägen från västkusten till ostkusten på Lefkas hittade vi en väg över bergen. Den var slingrig och smal och lite trafik. Det gillar jag sa båtmeken. Det var en vacker tur och utsikten fantastisk. Lefkas är väldigt grönt med sina vin- och olivodlingar.
Vingården Lefkaditiki Gi Winery
Nästa dag åkte vi söderut och besökte vingården Lefkaditiki Gi Winery. De hade lokalt odlade druvor och tillverkade sitt eget vin. Vi fick provsmaka både vitt, rosé och rött vin. Vi fastnade för det vita vinet och köpte med oss ett par flaskor. Det får ju inte plats så mycket på en vespa. Badväskan är ju alltid med. Därefter åkte vi längre söderut till staden Poros strand. Där var vattnet grönt och såg inte så friskt ut. Vi åkte då vidare till byn Sivota men där fanns bara en marina.
Vattenfallet i Nydri
Då fick det bli stranden Desimi Beach som ligger alldeles vid Vliho Bay där vi ligger med båten. Sista turen med vespan gick sedan till vattenfallet Nydri Waterfalls ett par kilometer utanför Nydri. Det var någon kilometer att gå efter att vi parkerat vespan men det var en fin skog och träden skuggade stigen. Puh! Nu stod termometern på 34 grader varmt. Väl framme vid vattenfallet droppade det ner lite vatten i dammen nedanför. Man kunde dock svalka sig i dammen.
Motorn lagad
När mekanikern ringde och sa att motorn var lagad blev vi så glada. Äntligen dags att åka vidare. Vi längtar ut till en vik så vi kan bada och snorkla i värmen. Det är också svalare längre ut i havet. Kommande veckas prognos säger upp till 37 grader varmt. Nu behövde vi bara tanka vatten i Nydri. Det visade sig inte vara det lättaste.
Nydri Marina ej klar
Först ropade vi upp bryggorna i viken på VHF och frågade om vi kunde få tanka vatten. Det blev nej om vi inte skulle stanna på bryggan över natten. Det ville vi inte. Sen åkte vi till Nydri nya marina. Båtmeken visste var man skulle köpa vattenkort så det gjorde han för 20 Euro. Vatten/El stolparna var dock inte inkopplade digitalt ännu så det fungerade inte. Varför då sälja kort?! Jo de gick att använda på en del andra marinor.
Vattentank II
Nu åkte vi in till kajen till ”Sammyacht” och där fick vi tanka vatten helt gratis. Då kom port police förbi och sa att vi inte fick stanna över natten men vi fick tanka klart. Vattnet rann dock så sakta att det tog 1,5 timmar att fylla våra tankar på ca 450 liter. Är det något vi kan rekommendera så är det att installera en ”watermaker” som gör saltvatten till sötvatten när man ska segla till Medelhavet. Nu har vi inte det!